شیر اجاق گاز

یکی از ضروری‌ترین وسایل آشپزخانه اجاق گاز است. آشنایی با قطعات این وسیله به افراد کمک می‌کند بهتر از اجاق گاز خود نگهداری کنند. شیر اجاق گاز یکی از قطعات مهم این وسیله به‌حساب می‌آید که وظیفه کنترل و تنظیم میزان گاز ورودی به سرشعله را برعهده دارد. استفاده از شیرهای باکیفیت در اجاق گاز اهمیت بالایی دارد، زیرا درصورت بالا بودن کیفیت این قطعه، عمر اجاق گاز افزایش می‌یابد و احتمال بروز خطر نشت گاز به حداقل می‌رسد. ازطرفی با وجود شیرهای مناسب در اجاق گاز فرآیند تنظیم میزان شعله آسان می‌شود.

معرفی شیر اجاق گاز

شیر در اجاق گازها به‌عنوان یک قطعه مهم برای روشن و خاموش‌کردن شعله درنظر گرفته شده است. در واقع این قطعه به‌منظور تنظیم‌کردن میزان حجم گاز ورودی به سرشعله در اجاق گاز تعبیه می‌شود و با چرخاندن ولوم می‌تواند مسیر گاز را باز یا بسته کند.
شیر مربوط به اجاق گاز در ساختار خود یک توپی دارد که با چرخش ولوم گاز جریان سیال گاز در لوله قطع یا وصل می‌شود. ازطرفی سیم جرقه‌زن، انرژی الکتریکی موردنیاز برای احتراق شمع را تامین می‌کند و بدین صورت فندک گاز روشن خواهد شد.با انجام این دو فرآیند، یعنی تامین انرژی الکتریکی برای روشن‌شدن فندک و تامین انرژی گاز موردنیاز، به‌صورت همزمان شعله گاز مشتعل می‌شود.

انواع شیر اجاق گاز

در مجموعه هاتیران دو مدل شیر برای اجاق گازها تولید می‌شود که هر کدام از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند و برای مدل خاصی از اجاق گازها کاربرد دارند:

شیر ترموکوپل‌دار

شیر ترموکوپل‌دار با نشان استاندارد 4512 تولید می‌شود. این مدل شیر معمولا از جنس برنج یا آلومینیوم ساخته شده و علاوه‌بر ترموکوپل دارای میکروسوییچ پایه‌دار و کلمپ است. شیرهای ترموکوپل‌دار در مجموعه ما با قابلیت fast action (عملکرد سریع) و fast conection (اتصال سریع) تولید می‌شوند.
شیرهای ترموکوپل‌دار 90 درجه تولیدشده در مجموعه هاتیران برای اجاق گازهای صفحه‌ای و رومیزی با ولوم 90 درجه مناسب هستند. درصورت خرابی این مدل شیر، مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌راحتی آن را تعویض کنند.

شیر بدون ترموکوپل‌

درحالی‌که شیرهای بدون ترموکوپل به شماره استاندار ملی 10277 تولید می‌شوند. این نوع شیر نیز در دو جنس آلومینومی و برنجی هستند و کلمپ و میکروسوییچ دارند. در واقع، شیر بدون ترموکوپل، ازنظر کیفیت در سطح عالی قرار دارد و برای اجاق گازهایی با مصرف گاز شهری مناسب خواهد بود.

مزیت استفاده از شیر اجاق گاز ترموکوپل‌دار

مزیت استفاده از شیر اجاق گاز ترموکوپل‌دار در اجاق گازهای رومیزی، افزایش ایمنی آن است. در واقع ترموکوپل یک سنسور در نظر گرفته می‌شود و دو سیم غیر هم‌جنس دارد که در یک انتها به‌هم متصل شده‌اند. این سنسور قابلیت تشخیص اختلاف دما در مسیر جریان الکتریکی برقرارشده را دارد. استفاده از ترموکوپل در شیر، ایمنی اجاق گاز و یا هر وسیله گازسوز دیگری را افزایش می‌دهد که با وزش باد یا سرریز شدن غذا و خاموش‌شدن شعله، جریان گاز را قطع می‌کند.

شیر اجاق گاز

قطعات شیر اجاق گاز

هر مدل از شیرهای تولیدشده در مجموعه هاتیران دارای قطعات کوچکتری هستند. قطعات این لوازم جانبی شامل اهرم مکانیکی، فنر، هسته اصلی (پایه یا بدنه)، شفت یا محور داخلی و درپوش یا ولوم می‌شود. کلیه شیرها با یک روکش به‌نام ولوم پوشیده شده‌اند و مصرف‌کننده با فشاردادن و چرخاندن ولوم می‌تواند شیر گاز را حرکت دهد و در نهایت شعله را روشن کند.

دلایل سفت شدن شیرهای اجاق گاز

همان‌طور که گفته شد شیر اجاق گاز از قطعات متفاوت تشکیل شده است و درصورت بروز مشکل در هر یک از این قسمت‌ها شیر سفت خواهد شد و به‌راحتی باز و بسته نمی‌شود. در چنین شرایطی شیر نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. دلایل سفت شدن شیر گاز عبارتند از:

خرابی درپوش یا ولوم شیر مربوط به اجاق گاز

چرب‌شدن و گرفتگی درپوش یا ولوم یکی از مشکلات رایج در رابطه با سفت‌شدن شیر گاز است. در چنین موقعیتی افراد می‌توانند با برداشتن ولوم و تمیزکردن آن مشکل سفت‌شدن شیر را برطرف کنند.

خرابی فنر شیرهای اجاق گاز

شیرها معمولا از جنس آلومینیوم یا برنج ساخته شده‌اند. درصورتی‌که در حین تمیزکردن اجاق گاز آب یا رطوبت به فنر شیر نفوذ کند، احتمال دارد فنر دچار زنگ‌زدگی شود. در چنین مواقعی افراد باید با تمیز کردن فنر مشکل را برطرف کنند یا درصورت زیادبودن زنگ‌زدگی، اقدامات لازم برای تعویض شیر را انجام دهند. به‌همین دلیل در هنگام تمیزکردن اجاق گاز افراد باید از خیس‌شدن شیر اجاق گاز ممانعت به‌عمل آورند.

گیر کردن شفت یا محور داخلی شیر

اگر با تمیزکردن ولوم سفتی شیر گاز برطرف نشود، افراد باید میله داخلی آن را بچرخانند. در چنین حالتی ممکن است نفوذ چربی به داخل شیر مانع از چرخیدن میله داخلی شود. افراد این امکان را دارند تا با یک برس کوچک شفت داخلی را جرم‌گیری و چربی‌زدایی کنند.

نحوه تعویض کردن شیر مربوط به اجاق گاز

درصورتی‌که اجاق گاز شما دارای یک شیر بی‌کیفیت است که به سادگی و در مدت زمان کوتاه سفت می‌شود یا تمیزکردن آن تاثیری در برطرف‌شدن سفتی شیر ندارد، توصیه می‌شود آن را با یک شیر باکیفیت تعویض کنید. شیرهای تولیدشده در مجموعه هاتیران از کیفیت بالایی برخوردار هستند و نصب آن‌ها بسیار راحت خواهد بود.
برای انجام این کار افراد ابتدا باید محل شیر را در اجاق گاز باز کنند و چربی‌ها و آلودگی‌های اطراف شیر را با یک برس از بین ببرند. سپس شیر جدید را در محل موردنظر قرار دهند و آن به‌درستی ببندند. درصورتی‌که افراد قادر به انجام این کار نیستند، بهتر است عمل تعویض شیر اجاق گاز را به یک تعمیرکار مجرب بسپارند.

شیر اجاق گاز

نکات مهم در نگهداری شیر اجاق گاز

  • یکی از دلایل اصلی سفت‌شدن شیرهای گاز، جمع‌شدن چربی در اطراف آن‌ها محسوب می‌شود. بنابراین مهمترین نکته در نگهداری این قطعه گاز تمیزکردن آن به‌صورت دوره‌ای و جلوگیری از جمع‌شدن چربی به دور آن درنظر گرفته می‌شود.
  • البته نکته مهم دیگر در رابطه با نگهداری از شیرهای گاز این است که افراد در هنگام تمیزکردن اجاق گاز از نفوذ آب و رطوبت به شیر و قطعات آن جلوگیری کنند.
  • برخی از شیرها از متریال نامناسب و آلیا‌ژهای بی‌کیفیت ساخته شده‌اند. در هنگام خرید شیرهای گاز باید کیفیت و برند آن‌ها را موردتوجه قرار داد.
سخن پایانی

اجاق گاز یکی از وسایل کاربردی در آشپزخانه است که از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل می‌شود. یکی از قطعات مهم این وسیله شیر به‌شمار می‌رود. شیر اجاق گاز در قطع و وصل‌کردن جریان گاز کاربرد دارد. شیرهای گاز در انواع مختلفی همچون ترموکوپل‌دار و بدون ترموکوپل تولید می‌شوند. مدل‌های ترموکوپل‌دار ایمنی بیشتری در اجاق گاز ایجاد می‌کنند.