میکروسوئیچ اجاق گاز

اجاق گاز وسیله‌ای است که با استفاده از آن عمل پخت‌وپز با شعله مستقیم انجام می‌شود. به‌منظور انتخاب بهتر این وسیله کاربردی، آشنایی بیشتر با قطعات و برند آن‌ها اهمیت دارد. درصورت آشنایی با قطعات اجاق گاز شما می‌توانید از کیفیت این وسیله اطمینان حاصل کنید. امروزه اجاق گازهای رومیزی و صفحه‌ای در مدل‌های متنوع با قطعات متفاوت تولید می‌شوند. میکروسوئیچ اجاق گاز، یکی از مهم‌ترین قطعات آن به‌حساب می‌آید. وظیفه این قطعه تزریق و کنترل جریان گاز در شعله اجاق درنظر گرفته می‌شود.

میکروسوئیچ اجاق گازچیست؟

در اجاق گازها میکروسوئیچ به‌عنوان یک قطعه اصلی شناخته شده است که وظیفه اصلی این بخش، قطع و وصل جریان گاز به مدار جرقه‌زنی اجاق گاز درنظر گرفته می‌شود. در واقع این قطعه الکترونیکی در موقع لزوم با وصل‌کردن جریان گاز، عمل جرقه‌زنی را در فندک اجاق گاز ایجاد می‌کند.
درصورت خراب‌شدن این قطعه فندک اجاق گاز دیگر جرقه نمی‌زند. بنابراین، درصورت جرقه‌نزدن فندک اجاق، افراد باید برای تعمیر یا تعویض میکروسوئیچ اقدام کنند. مواردی همچون ایجاد پارگی در سیم‌های میکروسوئیچ، شکستگی میکروسوئیچ، گیرکردن زبانه بر روی شیر، عدم قرار گرفتن صحیح بر روی شیر مانع از عملکرد درست این قطعه می‌شوند.

میکروسوئیچ اجاق گاز

ویژگی‌های میکروسوئیچ اجاق گاز

میکروسوئیچ اجاق گازتولیدشده توسط مجموعه هاتیران از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • این نوع شیر برای اجاق گازهایی با سوخت مصرفی، گاز شهری مناسب خواهد بود.
  • این نوع شیر برای انواع اجاق گازهای رومیزی با ولوم نود درجه کاربرد دارد.
  • این نوع شیر مجهز به یک جرقه‌زن خودکار تولید می‌شود.
  • قطر محور اتصال این نوع شیر حدودا 6 میلی‌متر و وزن تقریبی آن حدودا 0.3 کیلوگرم است.
  • ونصب سریع و عملکرد سریع یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته میکروسوئیچ به‌شمار می‌رود.

کاربرد میکروسوئیچ اجاق گاز

میکروسوئیچ یکی از قطعات مهم و حیاتی در اجاق گاز به‌حساب می‌آید. کاربرد این قطعه کنترل و راه‌اندازی جریان گاز در اجاق گازها به‌شمار می‌رود. این قطعه در اجاق گاز نصب سریع و عملکرد سریعی دارد. عملکرد میکروسوئیچ به‌عنوان یک سوییچ فشاری در اجاق گاز به این صورت است که با فشاردادن دکمه روشن‌کننده شعله اجاق گاز، این قطعه اجازه ورود جریان گاز به شعله را می‌دهد.
هنگام به‌کار بردن این قطعه در اجاق گاز، استفاده از آن‌را در آشپزخانه را ایمن‌تر می‌کند، زیرا وجود میکروسوئیچ اجاق گازدر اجاق گازها از وقوع حوادث ناگوار همچون انفجار و یا خطرات دیگر جلوگیری خواهد کرد.

فایده میکروسوئیچ در اجاق گاز برای ایمنی مصرف‌کننده

اینکه استفاده از شیر میکروسوئیچ در اجاق گازها ایمنی مصرف‌کننده را در برابر وقوع احتمالی انفجار یا خطرات دیگر افزایش می‌دهد، به‌عنوان یک مزیت این قطعه حیاتی درنظر گرفته می‌شود. همان‌طور که گفته شد این قطعه به‌عنوان یک سوییچ فشاری اجازه ورود جریان گاز به شعله را می‌دهد و پس از روشن‌شدن شعله میزان آن را کنترل می‌کند.
ضمن آنکه درصورت قطع‌شدن خودکار جریان گاز این قطعه با قطع‌کردن جریان از منفجرشدن اجاق گاز و وقوع دیگر خطرات احتمالی ممانعت به‌عمل می‌آورد. از طرفی عدم وجود میکروسوئیچ اجاق گازیا خراب‌شدن این قطعه، ایمنی مصرف‌کننده را در هنگام استفاده از اجاق گاز به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
به‌همین دلیل وجود میکروسوئیچ و عملکرد صحیح آن در اجاق گازها بسیار مفید و حائز اهمیت است. ازاین‌رو به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که درصورت، مشاهده هرگونه خرابی در این قطعه سریع برای تعمیر یا تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهند.

میکروسوئیچ اجاق گاز

اطمینان از عملکرد صحیح میکروسوئیچ

اکنون که از اهمیت عملکرد شیر میکروسوئیچ در اجاق گازها مطلع شدید، توصیه می‌شود مهارت تشخیص عملکرد صحیح آن را نیز به‌دست آورید. در واقع توانایی تشخیص عملکرد صحیح میکروسوئیچ به افراد این امکان را می‌دهد که درصورت معیوب‌شدن این قطعه برای درست‌کردن یا تعویض آن سریع‌تر اقدام کنند.
نکته مهم در بررسی عملکرد صحیح میکروسوئیچ این است که مصرف‌کنندگان به‌صورت دوره‌ای اجاق گازهای خود را مورد بررسی قرار دهند تا از درست کارکردن این قطعه و عدم وجود هیچ‌گونه خرابی و یا اشکالی در آن مطمئن شوند. با انجام کارهای زیر افراد می‌توانند از عملکرد صحیح میکروسوئیچ اجاق گاز مطمئن شوند.

بررسی دکمه روشن‌کننده شعله اجاق گاز

یکی از ساده‌ترین کارها برای اطمینان از عملکرد میکروسوئیچ، این خواهد بود که افراد دکمه روشن‌کننده شعله اجاق گاز را فشار دهند. درصورتی‌که جریان گاز به‌درستی به شعله اجاق گاز تزریق شود و شعله را به‌راحتی روشن کند، این قطعه به‌درستی کار می‌کند.

بررسی خاموش کردن شعله اجاق گاز

یکی دیگر از روش‌های بررسی صحیح بودن عملکرد این قطعه در خاموش‌کردن اجاق گاز است. افراد با رهاکردن دکمه روشن‌کننده شعله و فشاردادن دکمه خاموش‌کننده شعله نیز می‌توانند درستی عملکرد این قطعه را مورد بررسی قرار دهند. در واقع درصورت سریع و راحت قطع‌شدن جریان گاز، میکروسوئیچ اجاق گاز به‌درستی کار می‌کند.

بررسی نحوه کار کردن میکروسوئیچ

یکی دیگر از راه‌های دستیابی به اطمینان از عملکرد صحیح میکروسوئیچ دقت در نحوه کارکردن آن محسوب می‌شود. این قطعه از اجزای خاصی همچون ترموکوپل تشکیل می‌شود. افراد می‌توانند با نشان‌دادن اجاق گاز خود به یک تعمیرکار مجرب، به‌صورت دقیق عملکرد صحیح میکروسوئیچ را بررسی کنند. در واقع این متد بهترین روش اطمینان از عملکرد صحیح این قطعه درنظر گرفته می‌شود.

جمع‌بندی

اجاق گازها به‌عنوان یک وسیله کاربردی و مهم در آشپزخانه شناخته شده‌اند که از قطعات و اجزای متفاوتی تشکیل می‌شوند. یکی از اجزای اصلی این وسیله، میکروسوئیچ اجاق گاز در نظر گرفته می‌شود. میکروسوئیچ یک کلید فشاری و یک قطعه الکترونیکی به‌حساب می‌آید که وظیفه برقراری جریان و کنترل گاز در شعله را دارد. این قطعه مجهز به یک جرقه‌زن خودکار است که ایمنی اجاق گاز را در برابر انفجار و سایر خطرات احتمالی تضمین می‌کند. برای اطمینان از عملکرد صحیح این قطعه می‌توان با روشن و خاموش‌کردن اجاق گاز، آن را بررسی کرد.